Vampire the Masquerade is een rollenspel dat ooit begon als tabletop. De eerste editie is uit 1991, maar Almere by Night gebruikt de vijfde editie uit 2018. Als dobbelstenen worden er alleen tienzijdige stenen gebruikt. Ook zijn er naast de tabletop ook videogames en LARPs van gemaakt.
Zoals de titel al doet vermoeden gaat het voornamelijk over vampiers. In dit spel stappen spelers in de schoenen van vampierpersonages, of personages die hiermee te maken krijgen, en verkennen ze een wereld vol geheimen, machtsstrijd en bovennatuurlijke krachten.
De setting draait om een verborgen wereld van vampiers die tussen de mensen leven. Deze vampiers zijn verdeeld in verschillende “Clans” met elk hun eigen unieke krachten en eigenschappen. Ze moeten zich aan een set regels houden om hun bestaan geheim te houden van de mensheid. Deze regels worden Tradities genoemd, waarvan de belangrijkste de Maskerade is, wat verwijst naar het verborgen houden van het bovennatuurlijke voor de wereld.
Het spel draait om verhalen vertellen, karakterontwikkeling en morele dilemma’s. Spelers kunnen hun personages op verschillende manieren vormgeven, van nobele wezens die proberen te overleven in een gevaarlijke wereld, tot manipulatieve machtszoekers die intrigeren om bovenaan te komen.
Deze duistere wereld is rijk aan geschiedenis en mythologie, en het biedt een interessante mix van bovennatuurlijke elementen en menselijke interacties. Het spel moedigt spelers aan om diep in de psychologie van hun personages te duiken en hun verhalen te verkennen in een omgeving vol mysteries en spanning
De clans
Elke vampier, of Verwanten zoals ze dat zelf noemen, wordt door een ander gemaakt. Dit gebeurd door de vitae, het bloed van een vampier. De krachten in dit bloed verschilt tussen personen. Degenen met ongeveer dezelfde aanleg claimen dezelfde bloedlijn en vormen op die manier een clan. Elke clan heeft een eigen aanleg van krachten die ze kunnen ontwikkelen, maar ook een eigen beestelijke neiging en clan vloek.
- Banu Haqim: Een schaduwachtige clan van huurmoordenaars en bloedwraaknemers, die vaak worden ingehuurd voor hun dodelijke vaardigheden.
- Brujah: Vroeger bekend als filosofen zijn het nu vaker rebellen en vrijheidsstrijders.
- Gangrel: Verbonden met de wildernis en dieren, hebben de Gangrel een unieke band met hun Beest en veranderlijke aard.
- Hecata: Een familie van dodenbezweerders en meesters van necromantie, de Hecata beheersen het rijk van de doden.
- Lasombra: Heersers over schaduwen en meesters van manipulatie, de Lasombra staan bekend om hun duistere en leidinggevende aard.
- Malkavian: Gekweld door hun geest en visioenen, de Malkavians bezitten vaak unieke inzichten en kennis.
- Ministry: Aanbeden als profetische goden en meesters van corruptie, de Ministry hebben een gift voor verleiding en invloed.
- Nosferatu: Ondergedoken en misvormd, de Nosferatu excelleren in geheimhouding en spionage.
- Ravnos: Nomaden en meesters van de schaduw, de Ravnos staan bekend om hun expertise in illusie en de kunst van het bedrog
- Toreador: Gedreven door passie voor kunst en schoonheid, de Toreador bezitten vaak charme en gevoel voor esthetiek.
- Tremere: Meesters van bloedmagie, de Tremere manipuleren de fundamentele essentie van het vampierleven.
- Tzimisce: Beheersen de kracht van bloed en vlees, de Tzimisce hebben een verstrengelde band met hun fysieke vorm.
- Ventrue: Heersers en leiders, de Ventrue hebben een natuurlijke dominantie en controle over anderen.
Thinbloods/Schemerkinderen: Thinbloods zijn half-menselijke vampiers met zwakkere krachten en een onzekere plaats in de vampierhiërarchie. Ze worden vaak onderschat en gemarginaliseerd door de meer gevestigde Clans.
Caitiff: Caitiff zijn vampiers die geen duidelijke Clan-bloedlijn bezitten, vaak beschouwd als buitenstaanders in de vampierwereld.