Er zijn een paar aanpassingen die we met Almere by Night gebruiken. Je kunt ze hieronder lezen.

Berichten mogen geheim worden gestuurd

Tijdens de aflevering kun je soms horen dat iemand zegt een bericht te versturen of dat ze ineens informatie hebben. Dit komt door de regel dat iedereen geheime berichten mag sturen. Alle spelers hebben een aantal papiertjes waar ze deze berichten op schrijven en aan de Storyteller geven. Ze kunnen hier antwoord op krijgen via een bericht terug of door acties van degene aan wie ze een bericht hebben gestuurd. Het antwoord hoeft dus niet geheim te zijn. Spelers weten dus niet van elkaar wat ze hebben geschreven, tenzij ze op een manier achter de berichten komen, zoals bij Joost in aflevering 2.

Er zijn geen touchstones

In het regelsysteem wordt gewerkt met touchstones. Dat zijn personen die het personage met menselijkheid in verbinding laten staan. In plaats hiervan hebben alle personages verbindingen met de levende wereld en handelen ze autonoom op hun principes. Deze regel is er vooral uit om meer rollenspel te bevorderen en minder regels te hebben.

Spelers mogen zelf om dobbelstenen vragen

Normaal vertelt de Storytellen wanneer iemand dobbelstenen moet gebruiken. In Almere by Night mogen spelers ook zelf vragen of ze mogen dobbelen. Bijvoorbeeld als ze willen testen of iemand de waarheid spreekt of als ze het idee hebben dat hun personage beter is in iets dan dat ze zelf kunnen uitspelen.